מה הארלן אליסון חושב על יצירה ללא תמורה?
אני אוהב את הקטע הזה של אליסון בגלל שהוא נוגע באחת הנקודות הרגישות והמורכבות ביותר בחייו של כל יוצר, במיוחד בתחילת הדרך.
זה החלום (עבורי ועבור מי שקורא כאן לפחות) - להתפרנס מהכתיבה, מהדבר שאנחנו הכי אוהבים לעשות. והחלום הזה מגיע עם "תובנה": אם אתה יוצר בעל שם, ישלמו לך, ירדפו אחרייך כדי שתכתוב ויזרקו עלייך כסף. כאשר אתה בתחילת הדרך, אתה צריך להגיד תודה אם בכלל יסתכלו עלייך. התובנה הזו שגויה. היא אשליה שנוצרה על ידי החזירים שחיים על חשבון התוכן שאתם מייצרים.
נכון החלום שלכם הוא להתפרנס מהיצירה שלכם, אבל זה לא אומר שאתם צריכים לוותר ולעבוד ללא תמורה. אתם לא תרעבו ללחם. אם לא יהיו מוכנים לשלם לכם על הכתיבה, הרי תוכלו למצוא מקום במקדונלדס, או באיקאה או בבית קפה. אם לא ישלמו לכם שם, תמיד תוכלו לעבוד בזנות, שם לפחות יעריכו את הזמן שלכם. אל תעבדו, משום סיבה, ללא תמורה לזמן ולכישרון שלכם. אני מרשה לכם לדרוש סכומים נמוכים, אבל תתחילו ממשהו, אל תוותרו על מה שמגיע לכם.
כן, כשאת מוצלחת ויש אנשים שרוצים לקרוא את מה שאת כותבת, את יכול לדרוש הרבה יותר כסף. אם מוציא לאור פונה אלייך ומבקש שתכתבתי לו טור דעה שבועי כי הוא יודע שהשם שלך יביא לו אלפי קוראים, את יכולה לדרוש שכר גבוה כי הוא ירוויח הרבה יותר מכל הקוראים האלו. אבל אם פונים אלייכם ואתם בתחילת הדרך האם אתם צריכים לעבוד ללא תמורה? התשובה, קוראים יקרים, היא לא! לעולם לא.
אם אתר/מגזין/הוצאה לאור פונים אליכם ומבקשים שתכתבו להם אתם כבר נמצאים בעמדת כוח. מישהו פנה אליכם כי משהו שעשיתם הוכיח להם שאתם מייצרים תוכן איכותי והם רוצים את התוכן הזה. השאלה האמיתית כרגע היא באיזה מחיר.
לעולם, אבל לעולם אל תסכימו לעבוד חינם עבור מישהו בתמורה ל"פרסום". לקורא לא ממש משנה אם קבלתם כסף או לא. אף אחד לא חושב על זה, במיוחד בתקופה בה יותר ויותר אנשים מתרגלים לקבל דברים חינם (דרך שירותים כמו קאזה ואימיול למיניהם). העובדה שהשם שלכם מתנוסס על כתבה לא מעלה ולא מורידה לאף אחד. פרסום הוא שמו של "הטריק" שחברות משתמשות בהן כדי לפתות צעירים. הוא בא רגע אחד לפני הטריק הבא שמכונה איום "אם לא תכתוב, לנו לא אכפת. יש מיליון אחרים שירצו לכתוב במקומך". התשובה שלכם צריכה להיות - אז תלכו למישהו אחר.
אני יודע, זה מפחיד. זה נשמע לא הגיוני, אני לא האמנתי שזו הדרך עד שהעזתי לעשות את הצעד הזה. אני עובד קשה כדי להוציא את התכנים שאני מוציא. אני משקיע מחשבה, אני משקיע זמן בכתיבה, בניסוח, בעריכה. אני יושב וקורא שוב ושוב את הדברים כדי לוודא שעשיתי משהו נכון. לעזאזל, את הטור הזה כתבתי כבר ארבע פעמים וזו הפעם החמישית שאני כותב אותו ואני מוכן עם האצבע על לחצן המחיקה כדי לזרוק גם את הקובץ הזה לזבל ולהתחיל מחדש אם צריך. הזמן שאני משקיע שווה כסף והרבה.
ובכל זאת, הפחד שלנו כיוצרים הוא שהלקוחות ילכו לאנשים אחרים שיהיו מוכנים לייצר תוכן במחיר הזול יותר. הדבר הזה נכון בכל מקום בשוק החופשי. אם אני רוצה למכור מוצר כדאי מאוד שאני אציג מחיר תחרותי מול אנשים אחרים עם מוצרים דומים. כשללקוח יש הרבה אפשרויות הוא יבחר בזולה ביותר, לא כך? גם התשובה לשאלה הזו היא לא! תביטו סביב בשוק. כמה חברות למכנסי ג'ינס יש? אלפים, אבל החברות המצליחות הן ליוויס וקרוקר ואחרות, אלו שמוכרות ג'ינסים (לפעמים את אותם הג'ינסים) במחיר גבוה פי שלוש ממה שניתן למצוא בשוק למשל. האם הם קורסים? האם המנכ"ל של חברת ליוויס מקבץ נדבות? לא. הוא מרוויח, הרבה, כי הוא מאמין שהמוצר שלו טוב והוא מאמין שאנשים צריכים לשלם הרבה עבור המוצר שלו.
הדבר הזה נכון גם במוצרים צריכה אחרים. אפל היא דוגמה מעולה. האם נגן האייפוד הוא המשוכלל ביותר בשוק? לא, יש מכשירים יותר משוכללים, אבל אפל מאמינה שהממשק שלה, והטכנולוגיה שהיא כן מציעה שווים יותר ממוצרים אחרים ומי שרוצה להיות חלק ממנה צריך לשלם יותר. האם הם מאבדים את הדרך וקורסים? לא, להיפך - בשנתיים האחרונות, בעוד חברות נסגרות על ימין ועל שמאל חברת אפל רק מרוויחה יותר.
גם אתם יכולים וצריכים להרוויח יותר.
חשוב שנבין עוד דבר אחד לגבי אלו שמשלמים על התוכן. עיתונים, מוציאים לאור, אתרים וכדומה חיים ומתים על כמות ואיכות התוכן שיש בהם. אל תתנו לאף אחד להשלות אותכם, גם לא לאתרי החדשות הגדולים. הם לא עושים טובה לאף אחד. מעריב וידיעות מרוויחים הרבה מאוד כסף והם משלמים, גם לכתבים הבכירים שלהם, מעט מאוד כסף. זה נראה לכולם הגיוני כי ככה העולם מתנהל מזה שנים, אבל אם לא יהיו יוצרים שיהיו מוכנים לכתוב ענקי המדיה האלו יקרסו.
הכוח נמצא בידיים שלכם, אל תמכרו אותו בזול. והכי חשוב, כשהחלטתם למכור תזכרו למכור את הכישרון שלכם אבל לא את עצמכם. לאף אחד אין בעלות על מי ומה שאתם. אלא אם הוא מוכן לשלם ממש הרבה כסף… :-)
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה